Halmi Móni

Halmi Móni

A hitünk célja

2015. október 25. - Halmi Móni

A hit cél nélkül értelmetlen. Pusztán a hitben hinni üres, élettelen. Ha akarsz, hitet felébreszthetsz bennem egy mondattal, gondolattal és lerombolhatsz bennem, egy másikkal. Ha én alakítom magam, akkor valamiben hiszek, ami felé haladok, akivé válni akarok. Olyannak alkotom magamat, amilyenben hinni tudok. Hogy én azt elérhetem. Hogy én azt megvalósíthatom. Így, óriási ereje van a hitnek. De ha azt mondom, hogy bűnöző akarok lenni és tenni is hajlandó vagyok érte, akkor ez is hat. Erő van benne, mert hiszem, hogy képes vagyok rá. Megvalósítom. Én teremtettem magam bűnözővé ezáltal. A hit teremthet pozitív és negatív irányba is. Mind a kettő a hitemből indult ki. Ki adta a hithez a célt? Én. Aki teremt. Mit? Bármit, amiben hiszek. Ha azt hiszem, hogy jó ember szeretnék lenni, akkor elhiszem, hogy megvalósíthatom. Ha azt hiszem, hogy úgy sem vagyok képes arra, hogy jó ember legyek, akkor el sem kezdem a megvalósítását, tehát nem is hiszek abban. Nem tudok abban hinni, hogy jó lehetnék. Miért? Mert nem én kezdtem teremteni magamat. Hanem ki? Mi mindannyian. Hogy mit gondoltatok rólam, hogy mit gondolt és mondott rólam a családom, a környezetem, és később végül én magam. Mindannyian benne vagyunk abban a teremtésben, ahol tart most világunk. Mi magunk formáltuk ilyenre. Miért? Mert nem tudtuk, nem hittük el, hogy mi magunk vagyunk a teremtő. Mi teremtjük környezetünket, és mi magunk alkotjuk világunkat. Ki a mi? Mi mind. Sokan. Ha egy ember börtönbe kerül, az először még megszületik. Nem hoz le semmilyen programot, amelyet később kinyisson, hogy minket öljön. Nem volt más születésekor az a gyermek, mint az, amelyik később okleveles gépészmérnök, vagy orvos, ügyvéd, politikus lett. Azt a gyermeket is mi teremtettük olyanná, amilyen lett. Hogyan?

Amikor megszületik, először szülei befolyásolják. „Nem jó gyerek, akaratos, nyávogós, csúnya, stb.” Aztán a környezet: Óvoda, iskola, egyetem, barátok, kollégák, ismeretlen ismerősök, olyanok, aki sosem találkoztak vele, de van róla véleményük, stb. Mindenki teremt. Hozzáadjuk tudásunkat ahhoz, amit már elhiszel magadról. Minden alap - amit eddig programozott a környezeted - változtatható, alakítható. Miért? Mert nem tökéletes. Ha egy gyereket folyton szidunk, ne csodálkozzunk, hogy megteremti azt.

Mindig azt mondjuk, hogy ő kezdte. Ő volt először rossz. Ő mutatta meg először azt magából, ami elviselhetetlen volt, már akkor is. én csak reflektáltam az ő viselkedésére.

Emlékszel arra, amikor megszületett a gyermeked? Kicsi, törékeny gyermek volt, aki nem hozott magával gyilkos ösztönt, bármilyen gyerekkel összehasonlítva, nem volt más. Maximum rád vagy családod tagjaira hasonlított. Ennyi volt a különbség más gyermekekhez képest. Aztán alakult, változott. Mi által? Az által, hogy mennyire tudtál figyelmet fordítani rá. Mennyire volt erőd, kedvességed, hited benne, vagy szépséged, amellyel körül vetted őt. Azt mutatja meg utána nekünk. Ő, a mi gyermekünk, ő a mi teremtményünk. Egyszer, amikor megszületett akkor megláthattuk, hogy mit teremtettünk. Azután tovább formáljuk hitünkkel, figyelmünkkel, békénkkel, nyugalmunkkal vagy pont az ellenkezőjével. Ha nekem nincs türelmem, meg fog nyilvánulni gyermekemben is. Mit csodálkozol? Abból teremtesz, amid van. Ha béke van benned, vagy legalább párodban, akkor abból békés gyermek születhet, vagy később azzá válhat. Ne felejtsd el, mi teremtjük őt. És a teremtés, nem ér véget a születésével. Onnan kezdődik igazán. Abba már mindenki beleszól. Azt mondja a nagyi, hogy csuda édes, a nagypapi pedig, hogy hangos. A rokonok szerint meg görbe az orra. A kedves szomszéd pedig azt állítja róla, hogy a világ legszebb gyermeke. Aztán az óvoda. Az óvó néni, a dadus, a gyerekek, egymást „átkozzák”. És egymást „áldják”. Mivel? Szavaikkal. A kimondott szó teremtő erejét minden vallás használja. Miért nem értjük, hogy teremteni, nem csak imával tudunk, hanem minden napunk szóhasználatával is. A szó, a kimondott szó, TEREMT. Mit? Amit állítasz. Azt állítom, hogy csúnya. Azt állítom, hogy bolond. Minden szó hat. A hang, amely megrezegteti az univerzumot, formál, alakít. Vagy jót, vagy rosszat hoz létre. De felelősséget nem vállal iránta senki. Már a szülők sem. Én nem így neveltem a gyermekem. Fogalmam sincs, miért lett olyan, amilyen. Nem vállalunk felelősséget. Miért? Mert nem nőttünk fel. Mit jelent ez? Azt, hogy aki felnőtt, az képes saját magáért felelősséget vállalni. Aki viszont nem, az joggal nem vállal felelősséget, mert gyermek. A gyermekektől nem várunk felelősséget. De a felnőttől, igen. De nem lehet, mert ők sem nőttek fel. Hogy lehet az? Hiszen felnőtt méretű emberek rohangálnak egymás körül, akik azt gondolják, azt játszák, hogy felnőttek. De nem, sajnos nem. Mi az ismérve annak, hogy egy ember még gyerek? Például, hisztizik. Például, duzzog, nyafog, megsértődik, és boldogtalan, ha felelősségre vonják. Akkor még biztos, hogy ő maga is gyermek. Ja, hogy elmúlt 70 éves? Sajnos, az még nagyobb baj, mert ezek szerint még olyan korú emberek sem nőttek fel, akik már tisztes tanítói korban járnak. Akiknek a bölcsességükre számítanánk. Akik szintén várják valakik tanítását még, hiszen ők maguk sem tanulták még meg azt, amit kellett volna. Ez a siralmas kép, most a földön.

Emberek milliói játszanak apát és anyát, úgy, hogy ő maguk még gyermekek. Egyszer valakinek fel kell nőni. Muszáj! Vállalni kell saját felelősségünket a kialakult helyzet iránt. Ha elszúrtuk gyermekeinket, ne őket hibáztassuk, hanem magunkat próbáljuk felnöveszteni. Magunkat, aki még most is gyermek. Tisztelet a kivételnek. Aki kivétel, az felvállalja hibáját, ha gyermeke rugdos, harap, vagy pofozkodik. Magunkat kell felnevelnünk. Hogyan?

Úgy, hogy megértjük szüleinket. Ők sem tanultak meg mindent. Ők sem kaptak meg mindent. Hiába próbáltak adni, ha ők sem kaptak semmit. Ha viszont te felmérted, hogy nem kaptál szüleidtől semmit, akkor tanulj meg befogadni. Akár másoktól. Nem szerettek elégé? Fogadd el a körülötted lévőktől, akik szeretnének adni neked. Miért? Hogy te már gyermekednek többet adhass. Ha többet adsz, neki már kisebb lesz a hiánya. És akkor változik, alakul a világ. Olyan világot szeretnénk, amelyben mindenki jól érzi magát. De egyfolytában azt mondjuk - azaz teremtjük -, hogy nem érezhetjük jól magunkat benne, amíg ez meg az meg nem változik. Változtassuk meg. Hogyan? Úgy, hogy teremtsük, azaz hozzunk létre olyan családokat, ahol elegendő mennyiségű szeretet van. Hozzunk létre olyan iskolákat, ahol azt tárja fel a tanár, amilyen vagy és tegyen hozzá pozitívan. Mit jelent ez?

Ha ma végignézünk az iskola tanításán, azt látjuk, hogy nagyon kevés gyermek számára öröm. Ha dicsérünk valakit, akkor jól, jobban érzi magát. De mi nem így kezdjük. Azt mondjuk, hogy ide nem örülni jövünk. El tudsz képzelni olyan helyet, ahol nagyon rosszul érzed magad, de mégis nyitottan figyelsz? NEM. Ilyen nincs. Ha ki akarsz nyitni valakit, akkor valami olyan módon tegyed, amivel felkelted az érdeklődését. Ezt sem tanuljuk. Miért? Mert alapvetőnek gondoljuk. Az is, de még sem tartunk ott, hogy mindenki tudja. Azt is alapvetőnek gondoljuk, hogy valaki 70 évesen felnőtt. Az előbb viszont megnéztük, hogy sajnos a kor még nem predesztinál arra, hogy automatikusan felnőtt légy. A hit viszont segít. Addig kell hinni valakiben, ameddig átveszi a hitet tőled, és elfogadja tudásként. Az emberek addig hisznek csak, amíg elhangzik az ima. Legyen ennek a gyereknek jó. Kérlek Istenem, segíts. Ez már önmagában a felelősség áttolása. A gyermeknek, ha jól sikerül az, amiért imádkoztál, azt mondod, hogy Isten volt. Ha pedig nem sikerül, akkor is Isten volt. Nincs felelősség. Nem élem az életem azzal, hogy valaki mástól várom a segítséget. Példa: Ha a gyermekem haza jön és azt mondja segíts megírni a matek házit, akkor két lehetőség van. Vagy megírod, vagy nem. Ha megírod, akkor megint két lehetőség van. Vagy úgy írod meg, hogy közben elmagyarázod, és legközelebb önállóan megírja, vagy te fogod megírni és valószínűleg legközelebb és azt követően szintén te írod, hiszen nem tudja, nem érti attól még, hogy „segítettél”. Az ember, ha felnő, erre rá kell jönnie, és inkább megtanítja gyermekének, amit tud, hogy később önálló lehessen. Hogy állunk Istennel? Még mindig tőle várjuk a matek házit. Még mindig azt akarjuk, hogy ő írja meg. Miért? Mert erre tanítottak. Azt mondták, hogy Istenre mindig számíthatsz. Igen. A szüleidre is. De nem úgy, hogy elvégzi helyetted az iskolát. Nem úgy, hogy ő dolgozik helyetted. Nem úgy, hogy ő takarít, mos, főz, akkor is helyetted, ha már felnőttél. Miért? Mert akkor mérges leszel rá, hogy nem tudsz felnőni. Vagy annyira önállótlan leszel, hogy már nem is haragszol, csak egyszerűen elvárod, hogy segítsen, mint egy csecsemő esetében, mert ő még valóban életképtelen.

A szülő feladata az, hogy életképessé tegyen. Nem azzal, hogy megold mindent helyetted, hanem azzal, hogy megmutatja, amit tud és te egy idő után dönthetsz, hogy őt követed, vagy valaki mást abban a témában. Miért követnél mást? Például azért, mert rájössz, hogy amit apu, anyu csinál, egyszerűen nem jó. Akkor tanuld meg mástól. És ha megy, akkor megmutathatod apunak és anyunak is, hátha ők is akarnak valamit változni. Az már nem a te felelősséged, de könnyebb lesz velük lenni, ha nem állandóan azt érzed, hogy azt, amit ők képviselnek, azt nem tudod elfogadni. Egymást tanítjuk. Nem könnyű a mai kor gyermekének. Nem elég, hogy magát kell nevelnie, de még szüleit is kell, koordinálnia. Nem könnyű. De nem is lehetetlen. A szándék a lényeg. Ha jót akarsz, jelezd. Szólj, hogy nem bántani akarsz, hanem segíteni. Ha akarja, elfogadja, ha nem, nem. Ne erőltesd. De közben mutasd meg saját magadon keresztül, hogy működik. Akkor hajlik rá a szülő, vagy a környezet. A gyerekek olyan gyorsan szeretnének haladni, hogy néha szüleik sem tudják őket követni. Hát még a nagyszülők. Őket lassan elveszítjük. Olyan ez, mint amikor kijön egy technikai újdonság. Azt mondja egy fiatal szuper, végre felgyorsulunk. Azt mondja ugyanerre egy középkorú. Szuper, megint tanulhatok egy csomót, hogy egyáltalán talpon tudjak maradni. És azt mondja erre egy idős ember. Nem értem az egészet. Én már a közértbe sem merek lemenni, mert olyanokat kérdeznek tőlem, amit soha nem tanultam. Így élünk együtt, úgy, hogy senki sem élvezi. Közelítenünk kell egymáshoz. Teljesen világos, hogy nem állíthatjuk meg a fejlődést, de az is, hogy élvezniük kell az életet az idősebbeknek is. Hogyan?

Teremtsünk családot. Éljünk úgy, hogy mindenki, amit tud, azt adja át. A gyerekek az újat, az informatikát, az idősek a tudásukat abból, amiben éltek, vagy élnek. És mi középen, be kell, hogy fogadjuk mindet. Mindenkit. Az időset és a fiatalt is. Mikor? Este hét és nyolc között? Lehetetlen. Hétvégén, amikor szünetet kell nekem is tartanom? Lehetetlen.

Amikor egy ember nem kap figyelmet, nem tud mást tovább adni, mint figyelemhiányt. Ez a legnagyobb gond. Az emberek haladnak, rohannak, hogy nehogy lemaradjanak valamiről. Nem értjük a családot. A családnak az a szerepe, hogy megvédjen, és tanítson. Ha egy család átadott mindent alapként a gyermeknek, akkor tovább engedhetjük őket óvodába, iskolába, újabb impulzusok megtanulása végett. De úgy megyünk az óvodába, hogy még nincs alap. Nem tanultuk meg, hogy mire jó a család. Nem tanultuk, meg, mert már szüleink sem tanulták meg. Ezért ilyenkor közösségeket hozunk létre, amely megmutatja számunkra a közösség erejét. Erre jó az egyház. Az egyházra addig van szükség, amíg meg nem érted, hogy mi az egység. Az egységet pedig a családon keresztül tudjuk megérteni. Persze ehhez minták kellenek. Jó családi minták. De az nincs. Akkor teremtsünk egyházat. Egyházat, amelyet megbízunk azzal, hogy alapot állít nekünk. De ennek is az a lényege, hogy egy család minta szülessen. Az egyház viszont annyira belejött abba a szerepbe, hogy ő az alap, hogy elhitte. Ezek szerint, ha nincs egyház, akkor nincs alap, az emberek életében. Ez már fals. Itt már megcsúszik a hit.

A hit egy mankó addig, amíg megérted, hogy alapot, családot kell teremtened. Ha ez nem megy, tanulj addig az egyházon belül, de aztán próbáld meg egyedül. Nem azért, hogy elhagyd az egyházat, hanem azért, hogy megértsd mi a célja. Ha segítünk, ne oldjuk meg rendszeresen a matekpéldát, hanem tanítsuk meg gyermekeinket számolni, élni, önállóan! Ne függjenek senkitől és semmitől. Addig függünk, ameddig szükségünk van valamire vagy valakire. Matektanárra már nincs szükségem, ha megy a matek. Viszont akkor tiszteletet érzek tanárom, szülőm felé, aki segített megtanítani nekem azt, hogy önállóvá váljak. Ha nem vagyok önálló, akkor nem nőttem fel. Ha nem nőttem fel, akkor alkalmatlan vagyok szülőnek. Ha alkalmatlan vagyok szülőnek, akkor olyan gyermekeket nevelek, akik a társadalom perifériáján élnek. Létrehozok egy önálló létformát a földön, amit úgy hívnak, hogy emberke, aki elhiszi magáról, hogy ember. Nem az, de szeretnénk, hogy az legyen. Segítsünk ebben nekik. Ne lehúzzuk az embereket azzal, hogy szidjuk őket, hanem akarjuk, hogy jól alakuljon az élet. Akarjuk, hogy jól változzanak az emberek. Akarjuk, hogy mindenki segítsen a másik embernek. És ha segít, akkor örüljünk ennek. És dicsérjük meg gyermekeinket érte, még ha már 70 évesek is. Ők is akarnak változni, ha látják, hogy nekünk ez jó. De ha csak azt látják, hogy mi sem változunk, csak szidunk mi is mindenkit, akkor ők sem fognak változni. És akkor gyermekeink megrekednek, mint mi tettük és függővé válnak, egyre jobban és jobban, ami valamilyen szerek függését is jelenti. Erről írok legközelebb. Addig is jó gondolkodást és kevesebb szidást kívánok.

süti beállítások módosítása